Ga naar de inhoud

Een belangrijke Bijbeltekst voor opvoeders

Welk bijbelgedeelte zegt iets over opvoeden? “Efeze 6”, zeg je misschien.

“Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht. Eert uw vader en moeder.(..) En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.”

Of misschien denk je aan Deuteronomium 6, over het inscherpen van Gods woorden, erover spreken als je in je huis bent, als je op de weg gaat, als je neerligt en als je opstaat.

Afgelopen week las ik weer eens een stuk in het boek “Opvoeden doe je niet alleen” van P.D. Tripp. (Dit boek is inmiddels verkrijgbaar onder de titel: Het Evangelie voor vaders en moeders). Paul Tripp zegt noemt een bijbelgedeelte dat nog fundamenteler is voor onze opvoeding. In Mattheüs 28 vers 18-20 staat het volgende. En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopende in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb in acht te nemen. En zie Ik ben met u al de dagen , tot de voleinding van de wereld. Amen

Wij kennen dit gedeelte uit Mattheüs als het zendingsbevel. Paul Trip zegt in zijn boek: ‘Ik ben er diep van overtuigt dat de roeping hierin veel breder is dan alleen het zendingsbevel, en dat ze daarom hoop en hulp biedt aan elke gelovige ouder. In dit gedeelte wordt beschreven waartoe de Heere God ons geroepen heeft. En wat Hij heeft belooft bij deze grote taak. (….) Het is jouw taak om alles te doen wat in jouw macht ligt, als een instrument in de handen van God om je kinderen aan te moedigen, op te roepen, op te voeden, om hun weg gewillig en met vreugde met de Heere te gaan.’

Het belangrijkste

Dit is veel belangrijker dan hoe ze het doen op school. Of ze het fijn hebben met vrienden, een beetje goed liggen in de groep, een fijne hobby hebben, goed kunnen tekenen of viool spelen enz. Natuurlijk is dit belangrijk! Maar laat het nooit uitstijgen boven het belangrijkste.

Onze kinderen moeten leren dat hun leven niet van henzelf is. Dat het niet om hen draait, dat het niet gaat om hun wil, hun wet en hun leven. Maar dat ze op deze aarde zijn om de wil van de Heere te doen en hun leven voor Hem te leven. Ze moeten leren dat ze dat onmogelijk kunnen en dat ze genade en vergeving nodig hebben.

De Heere Jezus geeft ons in Matheus 28:19 de opdracht onze kinderen te onderwijzen in alle dingen die Hij geboden heeft. We moeten ons realiseren dat daar van alles tegenop zal komen. Ze zullen overspoeld worden met verleidingen. De hele wereld zegt andere dingen. Steeds weer zullen ze in aanraking komen met andere gedachten over hun levensdoel. Ze zullen uitgedaagd worden door anderen die niet in God geloven.

Wij kunnen onze kinderen niet  vasthouden of veranderen. Dat kan alleen de genade van God doen.

Mij is gegeven alle macht

Boven onze opdracht die staat in vers 19 staan bemoedigende woorden: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. En de Heere Jezus sluit af met de belofte: Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding van de wereld. Onze opdracht staat ingeklemd tussen heel bemoedigende woorden. Jouw rust als moeder is nooit te vinden in het succes dat je behaald in het opvoeden Jouw rust is te vinden in Hem die jou de opdracht gegeven heeft. Heerlijk toch om te weten dat er nooit een moment zal zijn dat niet onder de regering van de Heere valt. O zeker, er zullen momenten zijn dat je het niet meer weet, dat jij de controle verliest, dat je het gevoel hebt dat het helemaal mis gaat. Maar dat moment is er bij de Heere nooit. Je kunt midden in je opvoedraadsels, strubbelingen en vragen, zelfs in je eigen zwakheid rusten, omdat Hij alle macht heeft.

Heb je je net door een boek geworsteld over hoe je het beste kunt communiceren met je dochter of deed je een cursus over omgaan met de woede uitbarstingen van je zoon? Je hoeft het niet alleen maar te doen met deze hulpmiddelen. De Heere heeft beloofd met je te zijn. Het succes van de opvoeding ligt uiteindelijk niet op jouw schouders, maar op de Zijne. Het ligt niet in jouw (on)macht, maar in de Zijne! Wat een bevrijding zijn deze gedachten, vind je niet? Dat je niet elke morgen zelf de last van het welzijn van je kinderen op je schouders hoeft te torsen. Maar jouw kinderen liggen op de schouders van Hem die jou gezonden heeft. Hij heeft de macht te doen wat wij nooit kunnen. Hij heeft gezegd met je te zijn, altijd. Als je Hem om hulp vraagt, is Hij daar.

De Heere vraagt ons wel om trouw te zijn in de taak die Hij op onze schouders legt. Maar we moeten ons verzetten tegen de gedachte dat de taak te groot zou zijn. Vechten tegen het gevoel dat je er soms alleen voor staat. We mogen dagelijks met blijdschap denken over de macht van de Heere God en Zijn aanwezigheid in de opvoeding van onze kinderen. Om zo vol goede moed die taak te vervullen waar de Heere ons toe geroepen heeft.

Gaat dan heen, in je gezin en in de wereld. Met verwachting, moed en hoop. Omdat Hij alle macht heeft op de hemel en op de aarde!

 

Beeld: Mirjam van der Wart

Adriana Uijl

Adriana Uijl (1985) woont samen met haar man en vier kinderen in Bodegraven. Naast vrouw en moeder zijn, is ze werkzaam in de thuiszorg. Lees verder

Reacties

1 reactie op “Een belangrijke Bijbeltekst voor opvoeders”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen

Je gaat naar de webshop