Ga naar de inhoud

Verborgen omgang met God

verborgen-omgang-met-god_pixabay-lavender-7274290

Het gaat niet altijd vanzelf. Soms wordt je zo geleefd door alle beslommeringen van dit leven. Dan moet je stille tijd nog even snel tussendoor gebeuren. Schiet het die dag er helemaal bij in. Of je komt er achter dat je al bijna in slaap gevallen bent. Wat erg! Een jongen die van zijn vriendin houdt, vindt het geen opgave om haar steeds op te zoeken. Integendeel. Hij weet: Hoe meer ik haar ontmoet en hoe meer ik haar leer kennen, hoe meer ik van haar ga houden. Zo is het in geestelijk opzicht ook.

Geschikt moment

Wat is een geschikt moment om stille tijd te hebben? Dat is verschillend. De ene moeder is een ochtendmens, de andere moeder een avondmens. Voor sommige moeders is de vroege morgen geschikt om Gods aangezicht te zoeken. De dichter van psalm 108 zingt het: ‘O, God, mijn hart is bereid; ik zal zingen en psalmzingen, ook mijn eer. Ik zal in de dageraard opwaken.’ In het gezinsleven kan de zorg voor de kinderen de nodige aandacht vragen. In die omstandigheden kan het beter zijn om een ander tijdstip van de dag tot bezinning te komen. Een geschikt moment hiervoor zou kunnen zijn nadat de kinderen naar school zijn gebracht en wij dan mogelijk de tijd hebben om tot onszelf te komen. Er zullen er ook onder ons zijn die er overdag niet aan toekomen maar die in de (late) avond Gods aangezicht zoeken. Het gaat er niet om wanneer wij het doen, maar óf wij het doen. Voor de omgang met de Heere moet tijd afgezonderd worden. De zorgvuldigheden van het leven kunnen ons anders zo bezetten dat er voor de stille tijd geen tijd of aandacht meer is. Wat is het belangrijk om te beseffen dat al onze levenstijd als eerste is gegeven om de Heere te zoeken en Hem te dienen. Als we geen tijd hebben om met de dingen van de Heere en Zijn dienst bezig te zijn, dan doen we meer dan de Heere van ons vraagt.

Uit Gods Woord blijkt dat Gods kinderen in het Oude en Nieuwe Testament de gewoonte hadden om op vaste tijden te bidden. Zeker is het ook goed om ook tussendoor te bidden. Wij mogen de Heere aanroepen op elk moment dat wij daar behoefte aan hebben. Maar als het alleen op die momenten aan zou komen, zouden wij volgens Calvijn op den duur helemaal niet meer bidden. Wilhelmus á Brakel zegt hierover dat het aanhouden van vaste tijden ons brengt en houdt in een voortdurende gemeenschap met God.

Praktische invulling

Laat je stille tijd in ieder geval bestaan uit gebed, Bijbel lezen en meditatie. Sommigen vinden het ook fijn om een psalm of lied te zingen.

Vraag voordat je gaat beginnen in een kort gebed om Gods hulp en om stilte van binnen. Lees daarna een Bijbelgedeelte en eventueel eens stukje uit een dagboek. Als je snel afgeleid wordt kan je ook hardop lezen. Zorg in ieder geval dat je geen stoorzenders hebt, zoals berichtjes of een telefoontje die er tussendoor kunnen komen.

Het is goed om bij het lezen de volgende drie vragen te overdenken:

  • Hoe komt de Heere in dit gedeelte tot mij?
  • Wat zegt dit gedeelte over mij?
  • Kan ik in één zin zeggen wat de boodschap van dit gedeelte is?

Door middel van deze vragen mediteer je over het gelezen Bijbelgedeelte of het dagboekstukje. De Moeskruid-app kan hierbij ook helpend zijn. Met de Moeskruid Bijbelleesgroep lezen we steeds een heel Bijbelboek door, met een aantal verzen per dag. Elke dag krijg je een aantal vragen bij die verzen, die helpen het Bijbelgedeelte te begrijpen en erover na te denken. (Over twee weken ronden we Exodus af en beginnen we met de brief aan Efeze).

Als je uit Gods Woord leest dan komt de Heere met een boodschap tot jou. Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende (Jes. 55:11). Als we zo biddend lezen, dan zal het Woord kracht doen. Dan besef je: ‘Dit gaat mij aan, dit staat er ook voor mij.’

Sluit daarna af met gebed. Dank de Heere voor alles waarvoor je dankbaar mag zijn. Dank Hem ook voor wie Hij voor ons wil zijn en hoe groot en heerlijk Zijn Naam en Zijn werk is. Breng in het gebed waar jezelf mee zit, zorgen binnen je eigen huwelijk en gezin. Denk ook aan je familie en naaste om je heen. Bid voor specifieke noden. En vraag om vergeving voor zonden die je deze dag gedaan hebt. Probeer ook het Bijbelgedeelte dat je gelezen hebt in gebed te brengen. Vraag de Heere om je zelf te leren wat je nodig hebt. Stort ulieder hart uit voor Zijn aangezicht (Psalm 62:9).

De zegen van stille tijd

Stille tijd zorgt voor een nabij leven met de Heere. Hierdoor leer je om alle dingen in Gods hand te mogen leggen. Mag je zo wel eens ervaren dat Hij van je afweet? Gods verborgen omgang, soms zomaar midden in al je bezigheden. Tijdens een gesprek of als je op de fiets zit. Soms is het maar even, maar wat ligt daar een kracht, vrede en blijdschap in. Die wil je dan niet ruilen voor alle schatten van deze wereld. Al ben je dan misschien moe, je ervaart toch kracht. Al weet je niet hoe het allemaal in de toekomst moet, het gaat tóch. Omdat in God alles te vinden én te krijgen is! Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God (Filipp. 4:6).

Wat hebben we deze dagelijks omgang met de Heere nodig! Niemand komt om van de honger, omdat wij geen tijd hebben om te eten. Als de Heere ons de tijd geeft om ons natuurlijk lichaam te verzorgen, hoeveel meer geeft Hij ons dan de tijd om onze ziel te mogen voeden. Als we hier naar uitzien dan verlangen we om Hem steeds meer te mogen leren kennen en Zijn beeld meer gelijkvormig te worden. Ik wens je veel zegen tijdens je momenten van stille tijd!

Abigaïl Janse

Abigail Janse is getrouwd met Sander, moeder van zes kinderen, en woont met haar gezin in de pastorie van Rijssen-Zuid. Naast het werk in haar gezin en de gemeente is ze hulpverlener bij Stichting De Vluchtheuvel. Lees verder

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen

Je gaat naar de webshop