Ga naar de inhoud

Yes, minder huiswerkwerstress!

huiswerkstress_pixabay-school-supplies-5541102

Ik zag wel een beetje tegen de komende twee weken op. Wie had dit in bedacht? Op woensdag de boekbespreking van dochterlief. En zoon de dag erna zijn spreekbeurt. En dan ook zelf nog jarig zijn in die week. Hoe moet dat?

Voor dochterlief is dit een enorme uitdaging. Iedereen kijkt naar je, er kan zoveel mis gaan. Je dingen kunt vergeten. Je powerpoint moet er wel net zo uitzien als die van je klasgenootjes. Je te kort kunt vertellen of misschien wel te lang. En anderen zijn altijd veel beter in dat soort dingen dan jijzelf. Sociaal gezien een enorme berg. Spannend. Niet omdat we een vette voldoende willen, maar wel een positieve ervaring.

Zoonlief daarentegen vindt het de leukste dag van het jaar. Iedereen kijkt naar je en je mag ook nog praten over wat je leuk vindt. Alleen jammer dat het maar tien minuten mag duren. Zo heeft iedereen zijn eigen uitdagingen.

Maar hoe ga ik dit begeleiden? Het gewone wekelijkse Engels, ‘leer het woord’, een topotoets en het typen voor het typediploma. En o ja. De kleintjes moeten ook nog gewoon naar bed, de vaat gedaan. En dat tussen half zeven en kwart over acht.

Stress

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat. Maar in ons huis geeft huiswerk nog wel eens een beetje stress. Jammer! Ik wil dat helemaal niet. Maar er moet zoveel in weinig tijd. Mijn aandacht moet in vieren gedeeld. Frustraties lopen soms op bij de kinderen. Het lukt soms gewoon niet om aan iets te beginnen. En eigenlijk moeten ze ook gewoon op tijd in bed liggen.

Hoe doen jullie dat eigenlijk, begeleiden bij het begeleiden? Best een klus soms, toch? Het is het helemaal niet waard om er stress van te krijgen, dat dan weer niet! Maar ja, het moet wel gebeuren.

Waarom huiswerk voor stress kan zorgen?

  • De gezinsagenda zit gewoon erg vol. Sporten, muziekles, kerkelijke activiteiten.
  • Er is geen goede plek waar het kind huiswerk kan maken.
  • Het huiswerk is te veel of te moeilijk
  • Er schort iets aan de motivatie van ons als ouders. Dat hebben kinderen haarfijn door.
  • De concentratie van het kind is na een lange schooldag gewoon op.

Tien dingen die het huiswerk misschien wat makkelijker en leuker maken:

  1. Plan. En probeer daar echt aan vast te houden. Het klinkt wat flauw. Maar plannen is het halve werk. Wat komt uit? Wat past het beste bij je kind, bij het gezin? Wanneer is je kind nog op zijn best? Is dat misschien gelijk om vier uur uit school? Of heeft jouw kind echt tijd nodig om te ontspannen? Om op te laden voor de rest van de dag?
  2. Orden. Maak een krat of een versierde schoenendoos voor de huiswerk spullen. Het boek van school, de stencils van topo, een pen, potlood, gum, kladblok. Gewoon dat wat je nodig hebt om woordjes te stampen, spelling te oefenen en topo te leren.  Zorg dat je de spullen bij elkaar hebt. Het is ideaal om met huiswerktijd alleen maar het kratje te hoeven pakken.
  3. Denk na waar het een goede plek is om huiswerk te maken. Aan de keukentafel omdat je er dan een beetje zicht op hebt. Of is het te druk en zitten ze dan beter op hun eigen kamer?
  4. Investeer vooral in het begin veel. Als je je kinderen wilt leren zelfstandig huiswerk te maken, is het verstandig te investeren in het begin. Daar pluk je de vruchten van. Leer ze hoe je engels woordjes stampt. Doe het samen. Schrijf ze nog eens op. Doe voor hoe je je topo leert. Ze hebben vaak geen idee hoe ze de dingen aan moeten pakken. En overhoor.
  5. Beloon. Niet met iets groots. Maar wel iets wat in het vooruitzicht ligt voor als het werk klaar is. Drinken met wat lekkers, vijf minuten later naar bed of een extra bladzijde voorlezen.
  6. Als het echt teveel is voor je kind. praat met de leerkracht. Er zijn echt wel oplossingen of mogelijkheden om dingen anders te doen. Engels kan misschien mondeling getoetst. Bij topo hoeft je kind misschien niet op de spelling te letten. Of voor het halen van het typediploma is wat meer tijd te krijgen.
  7. Realiseer je: je bent geen meester of juf. Je hoeft de lessen van school niet nog eens over te doen. Dus ook als je methodes of andere dingen niet begrijpt. dat geeft niet.
  8. Zorg voor een huiswerkvrije dag in de week. Elke week dezelfde.
  9. Leren is proberen. Het geeft niet als er een keer iets niet in de agenda stond. Het geeft niet als het een keer niet geleerd is. Als er een minder goed cijfer gehaald. Je kind leert overal van.
  10. En als je kind het allemaal makkelijk doet. Wees dankbaar! Als het zelf aan tafel schuift en huiswerk maken gewoon lukt of zelfs leuk is. Wees dankbaar. Ook sámen met je kind.

Beginsel van de wijsheid

En terwijl ik dit alles schrijf komt de tekst uit spreuken 9 bij me boven.  We leren onze kinderen veel. Al van jongs af aan. Lezen, tafels, spelling, topo. Veel halve uurtjes vullen we met huiswerk. We oefenen. Prijzen hen, als ze een 8,5 halen. Maar de bijbel zegt: de vreze des HEEREn is het beginsel van de wijsheid (Spreuken 9:10).

Laten we dát vooral voor ogen houden. Onze kinderen daarin voorgaan, leiden en begeleiden. Biddend. Opdat ze de ware wijsheid zouden hebben.

Elise Pater

Elise Pater is getrouwd met Bart, moeder van vier en woont in Ede. Ze ziet ernaar uit dat gezinnen kleine kerkjes in de kerk mogen zijn, waardoor Gods Koninkrijk gebouwd wordt. Tot eer van Hem! Lees verder

Reacties

2 gedachten over “Yes, minder huiswerkwerstress!”

  1. Bedankt voor deze praktische blog.
    Heel relevant hier voor zoonlief die in groep 5 zit.
    Het lastige is dat hij zooo ongemotiveerd is, dat hij in de tijd die hij er over doet, al wel 5x klaar had kunnen zijn en andere leuke dingen had kunnen doen. Ben benieuwd hoe het blew in de volgende jaren gaat. Omdat hij nu al vindt dat hij veel huiswerk heeft. NF, psalm, 3x p.w. klokkenblad en zo nu en dan een repetitie.

    1. Hoi Hendrika,
      Wil even op je reageren ;). Groep 5 is ook wel een grote verandering in het leven van kinderen, en ouders vind ik! Opeens is daar het huiswerk, en op school veranderd er ook veel in het vakkenpakket. Leuk, maar ook wel even zoeken weer. Wij hebben 3 kinderen ouder dan deze leeftijd (oudste is 16), en als ik terugkijk, ben ik ook wel milder. Twee van onze kinderen hebben écht moeite met motivatie, maar ik zie dat ze wel kunnen groeien. Nu denk ik: best logisch dat een kind in groep 5 moeite heeft. Ze moeten dat stukje nog helemaal leren.. en dat mág eigenlijk ook wel! Het zijn op het punt van motivatie geen hoogvliegers, en we hebben zeker nog ‘vuurwerk’ hier, maar ik merk wel dat ze het op kunnen bouwen. En dat geeft ook wel moed. Ik mag leren aanvaarden wie ze zijn, hoe God hen maakte, en van daaruit hen op weg helpen. De uitkomst heb ik niet in handen.. overgave!
      Een beetje uitgebreid zie ik, maar misschien helpt het wat.
      Succes met je boy! Jongens zijn er sowieso wel vaak anders in volgens mij ;-).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen

Je gaat naar de webshop