Ga naar de inhoud

Leven met Psalm 2 in onze tijd

leven-met-psalm-2_pixabay-river-5855081

We leven in een verwarde wereld. Een wereld die steeds meer vijandig lijkt tegenover het christelijk geloof. Helemaal nieuw is dat natuurlijk niet, als we kijken naar de wereldgeschiedenis en naar de huidige situatie op andere plaatsen in deze wereld. Toch lijkt het anti-christelijke klimaat wereldwijd toe te nemen. Je kent er de voorbeelden van.
Het kan je beangstigen. Wat staat ons te wachten? Als je de vergelijking hoort met Openbaring 13, het beest uit de zee, dan is dat nogal wat. Misschien lig je er wel wakker van. Hoe moet je je kinderen opvoeden in deze tijd? Hoe moeten wij reageren? Moeten we vechten? Kunnen we vluchten?

Een groter Verhaal

Naast het Bijbelgedeelte dat aan de beurt is voor mijn stille tijd, lees ik vaak ook een psalm. Deze week was Psalm 2 weer eens aan de beurt. En tijdens het lezen viel het me op. Het staat hier allemaal.  Heidenvolken woeden, koningen spannen samen en vorsten beraadslagen tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde. Zij willen de banden van Zijn wet scheuren en Zijn touwen van zich werpen.

Het staat allemaal al in de Bijbel. De Heere Jezus zegt het Zelf vlak voor Zijn sterven tegen Zijn discipelen: In de wereld zult gij verdrukking hebben (Joh. 16:33). Het is geen vraag, het is een feit. En naar het einde van deze wereld toe zal dat in hevigheid toenemen. We lazen er met de Moeskruid Bijbelleesgroep over in het boek Openbaring. Dat Bijbelboek lezen we op dit moment ook met de kinderen aan tafel. En weer valt het ons op: dat wat op aarde gebeurt is maar een deel van het verhaal. Gods Verhaal is vele malen groter dan de great reset of wat er ook gebeuren gaat.

In het boek Openbaring krijgen we ook een kijkje in de hemel. Waar het Lam op de troon zit en regeert tot in alle eeuwigheid.
Waar Hij oordeelt over de ongelovigen, maar Zijn kinderen veilig thuis brengt.
Waar de engelen en Gods kinderen Hem de lof toezingen die Hij zo waard is.
Waar Hij alles en in allen is.

Wat er ook gebeurt in de wereld, het valt onder Zijn bestuur. Misschien worden we ‘uitgeplugd’, ja. Misschien mogen we binnenkort als christen steeds minder meedoen in de wereld. Maar laat je wandel in de hemel zijn, waaruit wij de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus (naar Fil. 3:20). Hij regeert immers! Alles wat er gebeurt werkt mee aan de komst van Zijn Koninkrijk.
“”In de wereld zult gij verdrukking hebben””, zei de Heere Jezus. Maar Hij voegde er direct iets aan toe: “”Maar hebt goede moed, ik heb de wereld overwonnen””.

Toevlucht nemen

Wat vraagt dat van ons? Dat lezen we in het vervolg van Psalm 2.
Dien de Heere met vreze.
Verheug u met beving.
Kus de Zoon.

Wat betekent dat precies? Ik pakte de kanttekeningen erbij, die er uitleg over geven.

  • Dien de Heere met vreze: “”Met kinderlijke vreze, erende en ontziende den Heere, gelijk goede kinderen hun goeden vader doen””. Als moeder kunnen we ons daar iets bij voorstellen. Hoe zie je graag dat je kinderen jou als ouder respecteren en gehoorzamen? De Heere vraagt dat ook van ons. Vanuit onszelf falen we hier al helemaal. Wij zijn van nature juist ongehoorzame mensen, zoals onze kinderen zo vaak ongehoorzaam zijn aan ons.
  • Verheug u met beving: “”Over de grote zaligheid, die u van den groten en zeer genadige God, tegen al uw verdiensten, wordt voorgedragen, om door geloof te genieten in Zijn eniggeboren Zoon, Wiens verachters schrikkelijk zullen omkomen.”” Hier krijgen we meteen antwoord op de vraag die bleef staan. Tegen al onze verdienste zalig, dat komt alleen door het bloed van het Lam, Gods enige Zoon, Die mens werd en Zijn leven wilde geven voor zondaren. Je raakt er niet over uitgedacht als je dat ‘door het geloof mag genieten’. Ken je die zaligheid nog niet? Neem dan nu de toevlucht tot Hem!
  • Kus de Zoon: “”Dat is, eert Hem als Mijn eeuwige Zoon, en neemt Hem voor uw Koning aan, gelooft in Hem, weest Hem onderdanig.”” Leg je hoogmoed en al je zonden maar op het altaar, voor Hem neer. Erken dat je zondaar bent, dat je jezelf niet zalig kunt maken, maar zonder Christus voor altijd verloren moet gaan. Hij staat te wachten, Hij nodigt je tot Zich: O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet (Jesaja 55:1). Bij Hem is het leven!
  • ..opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Ik denk soms dat we als kerkgangers Gods toorn niet helemaal serieus nemen. Misschien zijn we banger voor de ontwikkelingen in de wereld om ons heen, dan voor de toorn van God over zondaren die zich niet bekeren. Hoe komt het dat we zondag aan zondag onbewogen in de kerk kunnen zitten? Hoe komt het dat we wel weer eens ijverig zoeken, maar de dingen van de wereld toch belangrijker vinden? Er zijn twee mogelijkheden: of we bekeren ons, of we zullen voor eeuwig vergaan. Dan kan je op de weg zijn, een christelijk gezinsleven hebben, je kinderen opvoeden bij het Woord, naar de kerk gaan, enz. Maar als je je niet bekeert, als je nog altijd van jezelf blijft, zal Zijn toorn over je zijn en zal je op de weg vergaan. Aangrijpend!
  • Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen. Echt, het is zo zalig om op Hem te vertrouwen! Voor eeuwig veilig. Alles van Hem mogen verwachten. Mogen leven uit Zijn volheid. Hij brengt Zijn kinderen veilig thuis en heeft de duivel overwonnen. Die kan wel zijn tanden laten zien en hen proberen te verleiden, maar hen nooit meer overwinnen.

Overwonnen

En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen. En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams, en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe (Openbaring 12: 10, 11).
Wie bij Christus mag horen hoeft zijn tijdelijke leven niet meer lief te hebben boven alles en bang te zijn voor de dood, omdat haar en beter lot bereid is. Zij hebben overwonnen door het bloed van het Lam. Alleen in Hem vrede en veiligheid te vinden, voor deze verwarrende tijd én voor de eeuwigheid.

Zó vraagt de Heere ons te leven, met onze kinderen, voor Zijn aangezicht. Laat daarom onze wandel in de hemel zijn vandaag en Hem verwachten. Dan zal Hij alle dingen nieuw maken en de tranen van de ogen afwissen. Zie je daar naar uit?

Elise Pater

Elise Pater is getrouwd met Bart, moeder van vier en woont in Ede. Ze ziet ernaar uit dat gezinnen kleine kerkjes in de kerk mogen zijn, waardoor Gods Koninkrijk gebouwd wordt. Tot eer van Hem! Lees verder

Reacties

6 reacties op “Leven met Psalm 2 in onze tijd”

    1. Dat moet je hier niet typen 🙂 Richt je vraag en je verlangen tot Hem

      Dank je Elise voor het mooie blogartikel. ‘k Bid voor je. Je hebt vast ook gereageerd op de reageerders hier.

      De blik op Hem!

      1. En vooreerst bid ik voor jullie reageerders op dit artikel. God laat Zich vinden. Zijn liefde tot ons heeft Hij bevestigd toen wij nog zondaren waren. Rom. 5
        Hij alleen is betrouwbaar.

    2. Lieve vraagsteller,

      Ik snap je vraag zo goed, en tegelijk ligt het antwoord eigenlijk zo voor de hand.
      We hebben toch de Bijbel, waarin we dat kunnen lezen?
      Je hoort er toch elke zondag over in de kerk?
      Er zijn toch boeken vol over geschreven?

      Toch probeer ik een antwoord te geven:
      Zoek niet in je eigen gevoel. Zoek het niet in je zondebesef. De zaligheid ligt alleen in de Heere Jezus. Lees veel over Hem. Lees bijvoorbeeld Johannes 3:14-21 met uitleg of kanttekeningen erbij en zoek er de verwijsteksten bij. Doe dat biddend. Leg je hart er naast: wat herken je hiervan in je eigen hart? Kun je zo voor de Heere bestaan? Wat heb je van Hem nodig? Waar gaat je verlangen naar uit?

      Belijd je zonden aan de Heere. Belijd dat je jezelf niet redden kan maar dat alleen bij het kruis van de Heere Jezus vergeving te vinden is. Grijp Hem aan als je Verlosser en zeg het maar tegen de Heere met Psalm 27:7: “Hoor, HEERE! mijn stem, als ik roep; en wees mij genadig, en antwoord mij”. En met Psalm 86:5 “Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!” Er zijn zoveel psalmen die je kunt bidden als je zelf geen woorden hebt!

      Misschien herken je je wel in de vader van de maanzieke jongen en kan je het hem nazeggen: “Heere, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp”. Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst oneindig groot! De Heere gaat met ieder Zijn eigen weg. Maar Hij klopt vandaag aan de deur van je hart: “Doe mij open”. Zou jij Hem dan laten staan?

      Omdat ik merk dat er meer mensen zijn met deze vraag reageer ik even hier in het openbaar. Wie hier nog eens over door wil praten mag altijd per e-mail contact opnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen

Je gaat naar de webshop