En wat nu met die goede voornemens?

Heb jij goede voornemens gemaakt voor 2018? En ben je misschien de moed al verloren dat het je ooit gaat lukken om die voornemens werkelijkheid te laten worden? Of heb je nog geen tijd gehad om over het komende jaar na te denken? Weet je, dat kan ook heel prima op 9 januari. Of daarna. Er is niets speciaals aan 1 januari namelijk. Niets dat maakt dat je daarna niet meer (opnieuw) zou kunnen beginnen met bedenken wat je graag zou willen zien gebeuren in 2018. Deze 10 stappen helpen je om doelen te maken die je wilt behalen en kunt behalen in het komende jaar.

Stap 1: DROMEN

Sluit je ogen eens en denk aan de eerstvolgende oudejaarsdag, 31 december 2018. Stel je voor dat je bij leven en welzijn en als de Heere Jezus nog niet is teruggekomen, op die dag terugkijkt naar het jaar dat dan achter je ligt. Waar wil je op die dag blij en dankbaar voor zijn dat je er dit jaar mee bent begonnen? Wat is voor jou belangrijk? Meer aanwezig zijn bij je kinderen? Een huwelijk met meer liefde en respect? Minder frustraties in je huishouden? Meer tijd voor Stille Tijd? Jezelf fitter voelen? Je beter uitgerust of ontspannen voelen? Stel jezelf een doel. Vergeet alle regeltjes, denk niet dat het allemaal perfect SMART hoeft te zijn. Maar wees wel concreet.

Eentje die ik niet heb dit jaar is bijvoorbeeld: ‘Ik wil mezelf fitter gaan voelen door elke week te sporten en elke dag een half uur te bewegen’. Maar misschien is dat wel jouw doel dit jaar. Kan natuurlijk :-).

Stap 2: WAAROM?

Bedenk waarom je het belangrijk vindt om aan deze doelen te werken. Bijvoorbeeld: ‘als ik me fitter voel heb ik meer energie en kan ik beter zorgen voor mijn gezin’. Deze stap is heel belangrijk. Want als je he-le-maal geen zin hebt om te gaan hardlopen omdat het buiten miezert en je even helemaal niet begrijpt waarom je dit eigenlijk bedacht hebt, is dít je motivatie. Schrijf zo concreet mogelijk op waarom je dit doel wil behalen, zodat je bijna voor je kan zien waarom het goed voor je is om aan dit doel te werken. 

Wat geen goede motivatie is voor je doel? Iets willen doen omdat anderen om je heen het ook doen. Of omdat je denkt dat het zo hoort. Omdat je je schuldig voelt tegenover wie dan ook. Als dat je diepste motivatie is, dan gaat het waarschijnlijk niet lukken en zal je weinig plezier beleven aan het werken aan je doelen.

Stap 3: STAPPEN OPSCHRIJVEN

Wat helpt om aan het werk te gaan met je doelen, is om alvast een lijstje te maken met de eerste 10 stappen die je voor elk doel moet doen. Dat klinkt als veel werk, maar het zal je veel opleveren. Vaak beginnen we niet, omdat we niet goed weten waar we moeten starten, of omdat we er tegenop zien om iets nieuws te gaan doen. Maak de 10 stappen voor elk doel zó klein, dat je er niet tegenop ziet om met stap 1 te beginnen. Begin bijvoorbeeld niet met ‘hardloopkleding regelen’, maar met ‘hardloopschoenen kopen’ en de volgende stap ‘sportkleding wassen’.

Je doel is vooruitgang, niet perfectie.

Stap 4: PRIORITEITEN STELLEN

Als je 2 of 3 doelen hebt zal het nog wel lukken om aan allemaal tegelijk te werken. Maar als je meer doelen hebt moet je prioriteiten stellen. Als ze nu belangrijk voor je zijn, dan zijn ze over een paar maanden nog steeds wel belangrijk. Het handigste is om op een dubbele pagina in een notitieboek o.i.d. de maanden van het jaar te schrijven. Onder elke maand kan je belangrijke data kwijt: verjaardagen van je kinderen, je trouwdatum, christelijke feestdagen, belangrijke deadlines voor (vrijwilligers)werk. Zo kan je zien welke maanden druk zijn en welke nog heel leeg. Verdeel de doelen die je hebt over het jaar. In de andere maanden kan je wel bezig zijn met de overige doelen, maar het is goed om een paar dingen te hebben waar je echt op gaat focussen die maand.

Stap 5: DE MAAND INDENKEN

Ik weet het, indenken is geen Nederlands woord. Maar een beetje vooruitdenken helpt heel veel. Als ik met een leeg vel voor me zit en de maand overdenk dan voelt dat gewoon als… indenken. Als je iets wil laten groeien (je goede voornemens of doelen), dan moet je er aandacht aan geven. Dat doe je zo:

Bovenaan een lege pagina zet je: JANUARI. Blader terug naar alle tussenstapjes die je hebt bedacht. Kijk naar de doelen waar je op wil focussen deze maand. En kijk in je agenda naar je afspraken en wat je daar eventueel aan moet voorbereiden. Maak dan een lijstje met acties die je deze maand wil doen. Ik verdeel ze in 3 categorieën:

  1. Deze maand. Hier komen de acties die ik deze maand moet of wil doen. Vaak zijn dit grote dingen waar ik meerdere momenten aan wil werken of juist eenmalige acties. Voor januari heb ik zelf hierbij bijvoorbeeld staan: ‘moedergroep voorbereiden’, ‘feedback op het boek verwerken en naar de uitgever sturen’ en ‘doopdag van Zarah voorbereiden’. Achter elke actie teken ik een leeg balkje dat ik kan invullen als ik aan deze actie heb gewerkt. Het motiveert mij als ik vooruitgang zie, ook al is een actie nog niet klaar!
  2. Elke week. Hier zet ik dingen neer die ik deze maand elke week een keer wil doen. Naast elke actie teken ik 5 lege vakjes zodat ik ze elke week kan afvinken. Daar houd ik zo van :-)! In januari heb ik bij wekelijkse acties onder anderen neergezet: ‘gezellige avond vrij met Bart (mijn man…)’, ‘één-op-ééntijd met een van de kinderen (dat komt voort uit een van mijn doelen voor dit jaar) en ‘1 kast opruimen en soppen’. Deze dingen gaan dus elke week een keer gebeuren deze maand (als het goed is).
  3. Dagelijkse doelen. Hier schrijf je de dingen op die je elke dag wil gaan doen, de gewoontes die je wil ontwikkelen. Bijvoorbeeld: ‘Bijbel lezen en bidden voor de dag begint’. Of, als je dat doel over fit worden had, ’30 minuten actief bewegen’. Als je wil kan je hier achter voor alle (overige) dagen van de maand een vakje tekenen, zodat je die kunt aftekenen.

Denk niet dat je in januari alles moet doen wat je het hele jaar zou willen. Dat gaat niet lukken. Begin klein. Januari is al een poosje onderweg en bovendien moet je weer even wennen en de draad weer oppakken na alle feestdagen. Plan dus niet te veel voor deze maand.

Stap 6: WEES BLIJ MET JE VOORUITGANG, HET HOEFT NIET PERFECT

De beste manier om snel ontmoedigd te raken en je goede voornemens in de prullenbak te laten verdwijnen, is door het perfect te willen doen. Life happens zeggen de Amerikanen. Misschien worden je kinderen geveld door griep, ga je onverwachts de kinderen van je vriendin opvangen of wordt je overvallen door januari-moeheid. Dan worden die vakjes niet allemaal afgevinkt. Maar ben je dan mislukt? Vooral moeders mogen streven naar vooruitgang, en niet naar perfectie. We hebben het leven niet in de hand, het is niet maakbaar. We zijn afhankelijk van God en worden beïnvloed door omstandigheden. Wees blij met elke vooruitgang die je boekt. Wat deze maand niet lukt, komt de volgende maand wel weer.

Stap 7: HELP JEZELF DOOR EEN STAPJE TEVEEL TE DOEN

Ik heb een hekel aan strijken. Echt een hekel. Als ik bedenk dat ik aan het einde van de ochtend wil strijken dan komt daar op de een of andere manier altijd iets tussen. Heel vervelend, of niet? Ik help mezelf een beetje door te bedenken wat ik tijdens het strijken kan doen: naar een preek of lezing luisteren die ik graag wil horen bijvoorbeeld. En door de strijkplank en strijkbout alvast klaar te zetten voor ik naar boven ga om eerst even te stofzuigen. Als ik weer beneden kom kan ik om die strijkplank niet heen. En om hem nu op te moeten ruimen zonder iets gestreken te hebben… dat laat ik ook weer niet gebeuren.

Als je aan je doelen wil werken, maar merkt dat dit er steeds tussendoor glipt omdat andere dingen urgenter of leuker lijken, dan kan je jezelf op allerlei manieren helpen. Zet je hardloopschoenen voor het avondeten voor de bank, zodat je na het eten niet neerploft zonder erover te struikelen :-). Stuur je man overdag een appje met een leuk idee voor die avond, zodat hij er ook alvast op rekent om tijd voor elkaar te nemen en je niet stiekem allebei achter je schermpje beland. Leg je Bijbel en notitieboek alvast open op de keukentafel voor je ’s avonds naar bed gaat.

Stap 8: HOUD JE DOELEN EN ACTIES IN HET VIZIER EN DEEL HET SAMEN

Waar zijn je goede voornemens van het afgelopen jaar? Ik kon ze vorig jaar echt absoluut nergens meer vinden in december. En ik wist ook niet meer wat ze waren of wanneer ik er voor het laatst iets aan had gedaan. Best makkelijk, maar niet echt mijn bedoeling. Het lijstje met doelen voor januari slingert heen en weer tussen de keukentafel en het aanrecht. Misschien bedenk ik nog eens een goede plaats, maar wat ik vooral graag wil is dat ik ze zie. Elke dag, meerdere keren. En als ik me even afvraag wat ik eens zal gaan doen, dan hoef ik maar een blik op dat lijstje te slaan om het te weten. Elke ochtend als ik de dag overdenk probeer ik iets van de lijst te kiezen om te doen, als is het maar heel klein. En als ik me afvraag wáárom ik dit ook alweer wilde, is de reden ervoor, die ik heb opgeschreven, nooit ver weg.

Mijn man en ik bespreken aan het einde of begin van elke week altijd de planning. Wat staat er in de agenda? Wat zijn de bijzonderheden? Moet daar nog iets voor geregeld worden? Dit jaar willen we dan ook kort het lijstje met onze doelen en acties doorlopen samen. Zodat we weten waar de ander mee bezig is, kunnen meedenken, en elkaar kunnen bemoedigen als we er eigenlijk geen zin meer in hebben. En dat helpt!

Stap 9: IN DE AGENDA

Tijdens zo’n ‘werkbespreking’ gaat bij ons alles in de agenda. Welke avond maken we tijd voor elkaar? Wanneer werken we aan onze ‘grote stenen’, de dingen die we het meest belangrijk vinden? En ik zet alvast een moment aan het einde van de maand in de agenda om de volgende maand, februari ‘in te denken’. Anders is die maand alweer begonnen voor je het in de gaten hebt.

Stap 10: DANKBAAR ZIJN

Ik hoop dat je het als een voorrecht kan zien dat je doelen kán stellen en jezelf mág ontwikkelen, omdat we leven in een vrij land, met welvaart, gezondheid en overvloed. We mogen de Heere vragen of Hij ons vreugde wil geven in het zorgen voor alles wat Hij ons heeft gegeven, alsof we het voor Hem doen en niet voor mensen (Efeze 6:6, 7).

Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen. Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn. Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij (Efeze 5: 15-17).

Heb jij een plan om aan je goede voornemens te werken dit jaar? Heb je goede tips?

 

 

 

Hoe deel jij dit bericht met je vrienden?Email this to someone
email
Pin on Pinterest
Pinterest
0Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter

2 comments

  1. BibleLoveNotes says:

    Ik word er alleen al moe van als ik denk dat ik dit allemaal zou doen! Al dat plannen en opschrijven. Komt vast omdat ik nog niet helemaal mijn energie terug heb na gordelroos en griep.

    We leuk om te lezen. Ga vooral door, voor jonge moeders en vrouwen! De maand indenken ga ik denk ik proberen toe te passen in februari

  2. Ariette says:

    Wat een praktische blog! Ik had vol goede moed je ‘goede-voornemens-werkboek’ geprint, maar ik moet het eerlijk gezegd nog afmaken. Als het werk (buitenshuis) eenmaal weer begint… Bedankt voor deze fijne toevoegingen! Ik moet er deze week toch echt nog maar eens voor gaan zitten.
    Succes met jouw voornemens/acties! Ik word trouwens steeds nieuwsgieriger naar je boek 😉

Geef een reactie